dag 4 2013 - Reisverslag uit Darsilami, Gambia van Miranda Wijngaard - WaarBenJij.nu dag 4 2013 - Reisverslag uit Darsilami, Gambia van Miranda Wijngaard - WaarBenJij.nu

dag 4 2013

Door: Miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

23 Januari 2013 | Gambia, Darsilami

Woensdag 23 januari 2013

Heerlijk ontbijtje met een gekookt eitje…Pabi had weer goed zijn best gedaan. We zijn nog snel even naar de markt in het dorp gegaan om de dames zeep te brengen, en wat waren ze er blij mee. Toen zijn we naar Tumani Tenda vertrokken, we moesten eerst de taxi aanduwen want die wilde niet starten.. echt grappig, echt Afrikaans..! In Tumani Tenda werden we wederom hartelijk en warm verwelkomd, weer de herkenning van vorig jaar en zeker toen ze de foto’s van toen zagen.Na een koude cola stond weer het buffet klaar, de dames hadden weer heerlijk gekookt met net als vorig jaar het uienprutje. Goed voor ons allemaal want de stoelgang wil nog niet erg lukken haha. Na het eten zijn we gaan varen op de rivier tussen de mangrove, de stilte die je dan ervaart..prachtig. De jongens Bojang hebben de stilte even onderbroken met Afrikaans gezang. Na de boottocht zijn we naar het dorpje Tumani Tenda gelopen, Vera nam met Taffa de taxi mee en aangekomen in het dorp zagen we dat dametje achter het stuur zat en wat hadden ze een lol…Na wat geschenken te hebben uitgedeeld zijn we bij het groente project gaan kijken ,erg goed opgezet, dames werken erg hard hier en dat was ook te zien, de mooie groentes zijn voor de lokale bevolking en verkoop en verdienen hier weer wat mee. Na dit bezoek zijn we richting Bikama gereden en hebben Maddi opgehaald. Vorig jaar kon hij niet mee naar Darsilami en was erg verdrietig en nu mocht hij wel mee en had een glimlach van oor tot oor. De rit naar Darsilami was over de nieuwe highway, nou dat was mee een rit, zandhappen, veel kuilen en koeien op de weg, het leek Parijs Dakar wel..! Bij thuiskomst op Timberland werden we door de broeder van het gezondheidscentrum geroepen, er was een baby geboren. Bij de kersverse moeder aangekomen zei de broeder you can give the baby a name…wij stonden van ehhhh maar pasgeboren baby’s krijgen pas na een week een naam. We waren het unaniem eens dat het kleine meisje Vera zou heten en mijn Vera barsten in tranen uit, zo een mooi moment voor haar en een eer dat er een baby naar je vernoemd wordt. In Timberland was ondertussen het eten klaar en na gezellig de dag te hebben doorgepraat ons mandje ingegaan, morgen staat Brikama weer op het progamma maar nu met de lokale bus…dat wordt een groot feest.